• Back To The History (Minisérie Příručky Trancera) 1.díl

    V současné době je na ohromném vzestupu vlna retro. Navrací se retro móda, obrovské retro brýle a každý správný fejsbukař se určitě snaží být sice in a cooool, ale také trochu retro. Retro prostě vládne! Proto i my si chceme na Nejhudbě zavzpomínat na časy, kdy nám bylo hej a rozjíždíme krátkou minisérii (zatím nechceme být přísně přesní a tak neřekneme počet dílů tohoto seriálu). V prvním díle se zaměříme na časy, kdy mě bylo mezi 10 – 15 lety. Časy božských a pro mě milovaných let devadesátých.

    Situace

    V této době se Češi vzpamatovávají z porevoluční euforie, a začíná se objevovat vyčerpanost z politiky. Objevují se kauzy jako lehké topné oleje, handrkování ODS i ČSSD o vládu a celá řada dalších pro nás děti “hodně” důležitých věcí. V televizi vládne teenagerům (dnešním 30cátníkům) Tereza Pergnerová s jejím ESEM, nám mladším zase vládne Walt Disney s Gumídky, Kačery nebo Rychlou rotou, a miliony dívek mají doma plakáty BackStreet Boys a Luneticů. A právě Eso a Tereza Pergnerová je mým osobním prvním přítelem na sobotní rána. Zblázněn každý víkend netrpělivě očekávám, až začne ona typická znělka pořadu.

    Hudba

    Eso zpočátku je proto pro mě jedinou možností, jak být neustále cool a před spolužáky se vytahovat, co novýho za písničky znám. Žádná MTV, tu ostatně chytali jen ti vyvolení, kteří měli bohaté rodiče a na střechách nainstalovaný satelit. Před nimi jsme ve školách ostýchavě klopili oči a jen z čiré závisti jsme poslouchali, jak paří na svých 486tkách Dooma, Heretica nebo Prehistorica.

    Hudebnímu světu ovšem vládne styl dnes nazývaný eurodance. Jde o styl taneční hudby, oblíbený v Evropě, Austrálii a Jižní Americe především v letech 1992 – 1996. Jsou pro něj charakteristické výrazné ženské vokály a jednoduchý refrén, části s mužským rapem, nebo mužské vokály, výrazné basy v rozsahu od 110 do 150 úderů za minutu. Eurodance získal své jméno díky faktu, že byl oblíbený především v Evropě a produkován hlavně v Itálii, Německu a Nizozemsku. V tomto stylu produkovaly hudbu stovky uskupení. Eurodance je velice komerční hudba, ovšem my jí zbožňovali. Ostatně co říkáte na pár tipů na dnes už legendární “eurodancovky”.

    2 Unlimited – No Limit: Dnes už jde o víceméně legendu a klasiku, která definovala žánr eurodance. Uskupení pocházející z Belgie, skládající se z rappera Raye Slijngaarda a zpěvačky Anity Doth se zviditelnili v roce 1992 singlem No Limit. Během prvních pěti let dosáhli výrazných úspěchů, měli šestnáct hitů jako například „Get Ready For This“, „Twilight Zone“, nebo „Tribal Dance“. Celosvětově prodali přes 18 miliónů alb. Skupina se rozpadla roku 1996, pokusili se v roce 2003 o návrat, ale ten jim nevyšel.

    DJ Bobo – Everybody: Když už jsme u těch klasik, nemůžeme zapomenout na švýcarského hitmakera a dnes už legendu DJ Boba. Ten přišel s obrovským množstvím singlů, zaujal i v novém miléniu handrkovačkou Chihuahua a i dodnes stále tvoří, i když už v menší míře než kdysi. Oblíbený je stále ve svém rodném Švýcarsku, ale Everybody v roce 1994 letěla světem.

    Culture Beat – Mr. Vain: Další legenda mezi tanečními hity. Kapela Culture Beat natočila již poměrně brzy obrovský megahit Mr. Vain. Je třeba podotknout, že vlastně řada zpěvaček tehdejších uskupení dbala spíše o svůj vzhled, než o kvalitu pěveckého výkonu. Producenti si často najímali pěkné slečny, modelky, které tancovaly a vůbec byly tvořeny hlavně pro klipy. Často se také stávalo, že studiovou nahrávku odzpíval někdo jiný, a ve videoklipu a na live vystoupeních zpívala “oficiální” zpěvačka. To byl právě případ Tanii Evans z výše jmenovaných Culture Beat. S Mr. Vainem přišli ještě v roce 2003 s podtitulem Recall, ale tak obrovských ovací jako se starou verzí už nedosáhli.

    2 Brothers on The 4th Floor – Dreams: Tenhle komplikovaný název skrýval uskupení taktéž z Belgie a potkal ho také klasický osud devadesátkových kapel. Obrovský vzestup slávy a pak také rychlý úpad do hlubin zapomnění. Ovšem Dreams, ten už na diskotékách zdomácněl.

    Captain Jack – Drill Instructor: Captain Jack bylo německé hudební duo, které dosáhlo největšího úspěchu v druhé polovině devadesátých let. Skládalo se ze zpěvačky Liza Da Costa, zpívající refrény, a bývalého člena americké vojenské posádky v Německu, afroameričana Frankyho Gee, který Lizin zpěv doplňoval nápěvy používanými při výcviku americké námořní pěchoty. Captain Jack na sebe upoutávali především svými klipy, které byly stylizovány do podoby vojenských cvičení, v nichž za doprovodu polonahých komparsistek účinkovali protagonisté skupiny oblečeni do uniforem důstojníků americké armády. Kapela přežívá několikerou agonii s výměnou vokálistek až do roku 2005, kdy Franky Gee umírá na mozkovou mrtvici.

    La Bouche – Be My Lover: V roce 1995 – tedy v dobách největší slávy hitparády ESO, okupuje její přední místa kapela La Bouche z Německa s jejím megahitem Be My Lover, který se jako jedna z mála eurodancovek uchytit i na americkém trhu – tedy oblasti, kde v tu dobu dominuje hip-hop. Ovšem, kdo by tenhle hit neznal?

    Snap! – Rhytm is a Dancer: Kapela Snap! vzniká v pozdních dobách osmdesátých let a jako taková je zezačátku ovlivňována právě doznívajícími “mrkváčovými” osmdesátkami plnými syntetizátorů a euforie z elektronické hudby. Pomalu se plíží komerce, která hodlá utvořit styl eurodance, jako takový. Prvním obrovským gigahitem byl singl Power v roce 1990, který kapelu vykopl k hvězdným výšinám. Po krátké tvůrčí pauze se kapela vrací v roce 1992 se snad možná ještě úspěšnějším Rhytm Is a Dancer a každý chce být v tu dobu nejlepším tanečníkem na parketu. Ostré syntetizátory jsou sice možná trochu vzdáleny jednoduchosti a hravosti klasické eurodancovky, ale věřte, že na tohle pařil snad každý.

    Corona – Rhytm of the Night: Kapela Corona pocházela z Itálie a byla tvořena exotickou zpěvačkou z Brazílie Olgou Souzou a jejím producentským týmem. U nás možná tahle kapela nebyla příliš známá, ale vězte, že vydala čtyři alba, přičemž z prvního pochází i ten nejúspěšnější singl Rytmus noci.

    Fun Factory – I Wanna B With U: Kapela z Německa nevydávájící se úplně tou klasickou cestou rychlého eurodancu, ale spíše se povalující v línějších vodách europopu, to je Fun Factory. Jejími nejplodnějšími léty je polovina devadesátých let, kapela se brzy rozpadá po úspěšném albu Funtastic z něhož pochází tenhle party song s party atmosférou.

    Masterboy – Feel The Heat Of The Night: Všechny tehdy úspěšné kapely měly písničky s texty zaměřující se na jeden velký okruh lidské činnosti. Nekonečné party, láska, sex, tanec a štěstí. V dnešní době to může působit směšně, ale vězte, že po pádu železné opony se chtěli všichni v uvolněné atmosféře bavit (a vydělat na tom nějakou tu korunu, že 🙂 ). Masterboy je také představitelem těchto snah – působit cool a in a zpívat o pohodových věcech. Kapela původem z Německa vydala také slušnou řádku singlů, naposledy v roce 2003, kdy se ostatně v tomto období spousta dalších devadesátkových kapel snažila dostat opět na výsluní vydáváním handzupových remixů svých starších hitů. Tak to udělali i Masterboy a popravdě jejich nová verze se mi možná líbí ještě více než originál. 🙂

    Vengaboyz – Boom, Boom, Boom, Boom!: Kapela původem z Nizozemí se orientovala spíše než na eurodance na dance – pop. Na scénu přichází také v době, kdy většina klasických eurodancových kapel už má dávno svůj vrchol za sebou. Účinkovala především v druhé polovině devadesátých, kdy to opravdu rozjížděla se svými hity jako Up and Down, nebo právě Boom, Boom…

    Twenty 4 Seven – Is It Love: Kapela původem z Nizozemí vznikla již v roce 1989, ale její obrovský úspěch přichází se singlem Is It Love v roce 1993. Inu podívejte se na video, kde uvidíte i kousek tehdejšího ESA s Terezou Pergnerovou.

    U96 – Das Boot: Projekt producenta Alexe Christensena z Německa, který ostatně i dodnes je jeden z nejčinnějších producentů a stále stojí za řadou tanečních projektů. Přiznejme si ale, že jeho nejlepším projektem je právě U96, který v roce 1992 přichází s legendou mezi techno fláky. Ano, nejde o čistý eurodance, ale vytažená melodie z filmu Hon na ponorku (1989) se Seanem Connerym v hlavní roli, to prostě musí jít k sobě, nebo ne?

    Aqua – Barbie Girl: Aqua – projekt z Dánska a Norska, je taktéž ne úplně klasický představitel eurodancu, ale spíše stylu, který se nazývá bubble gum pop – neboli žvýkačkový pop. Je to styl, který nemusí být po chuti každému, obsahuje kýčovité texty, kýčovitě barevné klipy a úchylné zpěvy. Ale kdo tenkrát Barbínu v roce 1997 nežral?

    Rednex – Cotton Eye Joe: Kdo by tuhle bláznivou partičku ze Švédska neznal? Její ujetý klip k prvnímu singlu Joe s očima z bavlny si musí zapamatovat každý. Tahle parta si totiž hrála na děsně přemachrovaný kovboje, kteří spojovali housle a klasické country s údernými beaty, přesně tak, jak eurodance diktoval. No a my jim to žrali i s navijákem.

    E-Rotic – Max Don’t Have Sex With Your Ex: Některé kapely se snažily svůj image budovat humoristicky a jiné zase trochu eroticky, jako tahle parta z Německa. Její první album Sex Affairs obsahovalo i tento megahit s mega dlouhým názvem na který následně navazovalo pokračování s názvem Fred Come Bad. Asi si všichni pamatujete na ujeté animované videoklipy, kde se ve dvou minutách na vás sneslo tolik věcí od vibrátorů, penisů, spermií, vajíček, ňader až po nejroztodivnější obludy. Máte málo? Já tuhle kapelu zbožňoval a proto přidávám i další singl Sex On The Phone a dnes už legendární Help me dr. Dick

    Doufám, že Vás můj výlet do let devadesátých bavil. Příště se podíváme na tvorbu kapely Scooter. Přeji hezký večer a čekám na vaše komenty s dalšími typy na Vaše oblíbené pecky z tohoto období. Informace o kapelách byly čerpány převážně z wikipedie.

    Napsat komentář

    Informace

    21. 04. 2012, 19:58


  • Nejnovější příspěvky

  •